Film van het Jaar verkiezing 2015

2015
Deel deze app Terug Deel deze app
A Girl Walks Home Alone at Night
Ranking: #102
de Volkskrant recensie (4/5):
Regisseur: Ana Lily Amirpour
Stem op deze film
Romantisch horrorverhaal waarin een eenzaam vampiermeisje ronddoolt door de nachtelijke straten van Bad City en verliefd wordt op een knappe jongen. In de schaduwen van Bad City doolt een meisje rond. In een hijab en streepjes T-shirt, de straatverlichting ontwijkend, achtervolgt ze dorpsbewoners. Als het nodig is laat ze haar vampiertanden zien aan de inwoners van Bad City, een wetteloos gat vol onderwereldfiguren, drugsverslaafden en pooiers. Als ze op een nacht alleen naar huis loopt, ontmoet ze Arash, een Iraanse James Dean lookalike compleet met klassieke Amerikaanse wagen en een peuk in zijn mondhoek. In het holst van de nacht springt de vonk over.
Geef jouw stem voor A Girl Walks Home Alone at Night
de Volkskrant recensie
In de eerste scène van A Girl Walks Home Alone at Night wandelt de jonge, knappe Arash - springerig zwart haar, wit shirt, zonnebril, sigaret - met een kat op zijn arm over een gebarsten straat in een western-achtig stadje. Plots wordt het tempo van de muziek omlaag gedraaid en zien wij iets waaraan Arash geen enkele aandacht besteedt: een greppel vol lijken. Alsof hij deze wandeling al tientallen keren maakte: straat in, hoek om, greppel vol lijken - soit. En dat is nog maar het begin in dit sfeervolle, sexy, ongrijpbare, in schitterend zwart-wit gefilmde speelfilmdebuut van de Iraans-Amerikaanse Ana Lily Amirpour, dat sinds de première op het Amerikaanse Sundancefestival (begin 2014) wereldwijd gestaag harten veroverde. Met A Girl Walks Home Alone at Night creëert ze een op zichzelf staande wereld, waarin ze knap goochelt met verwachtingen rond genre en gender, in een fantasiestadje dat dienst doet als Iraanse allegorie: men spreekt er Farsi, de jaknikkers pompen onophoudelijk olie naar boven en die door Arash onopgemerkte greppel vol lijken laat wat dat betreft weinig te raden over. (De film werd overigens opgenomen in Californië.) Het meisje uit de titel staat in het middelpunt van de meeste gebeurtenissen, die tezamen niet zozeer een coherent plot vormen, maar vooral sfeerbepalend zijn. Een slachtoffer is ze allesbehalve: het meisje is vampier, haar hijab draagt ze als het kostuum van een superheldin. Nadat ze de drugsdealer heeft leeggezogen die Arash' verslaafde vader onderdrukt, raakt Arash in de ban van haar verschijning. Een klassiek onmogelijke liefde volgt, met in de verte de echo van de Zweedse vampierfilm Let the Right One In. Regisseur-scenarist Amirpour graaft nooit te diep; haar ogenschijnlijk zware thematiek (verslaving, onderdrukking) speelt vooral op de achtergrond een rol. Stijlvol bij voorkeur, even speels opgediend als de soundtrack, die zich laat luisteren als een omgevallen platenkast vol fraaie pop en electro. Eerder gemaakte vergelijkingen met de cinema van Quentin Tarantino snijden zonder meer hout. Oppervlakkig wordt het echter nooit: het vergt moed, talent en vernieuwingsdrift een film te maken die zo sterk speelt met archetypen en bijna volledig drijft op sfeer en symboliek, zonder zich te verliezen in een richtingloos vormexperiment.