Film van het Jaar verkiezing 2015

2015
Deel deze app Terug Deel deze app
A Perfect Day
Ranking: #97
de Volkskrant recensie (3/5):
Genre: Drama Komedie
Regisseur: Fernando León de Aranoa
Stem op deze film
Zwartkomisch drama met Benicio Del Toro, Tim Robbins en Olga Kurylenko over een groep ironische hulpverleners in een gevaarlijk oorlogsgebiedEen groep hulpverleners probeert de watervoorziening van een verlaten gemeenschap in een Bosnisch oorlogsgebied te redden. Nieuwkomer Sophie doet alles om te helpen, ouwe rot in het vak Mambrú wil het liefst naar huis, Katya wil Mambrú, Damir wil dat de oorlog stopt en B heeft eigenlijk geen flauw idee wat hij wil.
Geef jouw stem voor A Perfect Day
de Volkskrant recensie
Je ziet aan alles dat Tim Robbins en Benicio Del Toro het naar hun zin hebben als hun personages in het wrangkomische oorlogsdrama A Perfect Day. Hulpverleners spelen ze, een tikje vet aangezet, in een niet al te scherp gedefinieerd, pril-naoorlogs voormalig Joegoslavië. 'Ergens op de Balkan', meldt de plaatsaanduiding op doek, in 1995. B (Robbins) is de cowboy met hoofddoek die al te lang in een conflictgebied verkeert; goedmoedig cynisch, ietwat roekeloos, het normale leven verleerd. Maatje Mambrú (Del Toro) draait ook al lang mee bij het fictieve Aid Across Borders, maar overweegt eruit te stappen zodat hij zich - net als zijn echtgenote aan de andere kant van de wereld - druk kan maken om zaken als de kleur van het behang. De Spaanse scenarist en regisseur Fernando Léon de Aranoa (bekend van Los lunes al sol uit 2002, met Javier Bardem als werkloze) baseerde zich op een Spaanse roman van voormalig missiechef van Artsen zonder Grenzen Paula Farias. Zoals alles in A Perfect Day ligt de titel er ook wat dik bovenop: 24 uur tegenslag voor de zich in witte jeeps verplaatsende humanitaire werkers en hun aanhang. Die bestaat uit een lokale tolk, een onderweg opgepikt weesjongetje uit een kapotgeschoten dorp en Mambrú's bloedmooie Russische ex-vlam Katya, tevens zijn meerdere. Zij, een eendimensionale rol van ex-Bondgirl Olga Kurylenko, vliegt in om te beoordelen of de missie überhaupt nog zin heeft. 'Modellen zonder grenzen', grapt B als hij haar aanschouwt. Kern van de ellende: er drijft een kolossaal lijk in de waterput, dorstige dorpelingen worden afgezet door bewapende waterverkopers. De VN wil - of kan - het lichaam niet verwijderen, de hulpverleners gaan op zoek naar touw. Bij de roadtrip door de oorlogsellende valt op dat filmmaker Léon de Aranoa de complexiteit van het hulpverlenen niet relativeert; een kapot land krijg je niet zomaar weer heel. Wat ook goed uitpakt: de onderlinge, authentiek aandoende humor van routiniers B en Mambrú. Veel minder geslaagd zijn de vele clichématige bijrollen, die de door de oorlog getroffen bevolking plus alle vrouwelijke personages reduceren tot sjabloon.